30 marca 2013

Żurek z boczkiem i kiełbasą

Składniki:
  • 2l wywaru z warzyw*(lub wody)
  • 500ml Zakwasu na żurek własnej roboty (lub gotowego, kupionego w sklepie)
  • 300g wędzonego boczku
  • 400g białej kiełbasy
  • 2 średniej wielkości cebule
  • 200g śmietany 18%
  • 3 łyżki chrzanu ( ja użyłam tartego chrzanu ze słoiczka)
  • 5 ząbków czosnku
  • 8 ziaren ziela angielskiego
  • 3 liście laurowe
  • 12 ziaren czarnego pieprzu
  • 1 duża łyżka majeranku
  • sól i pieprz 
  • 2-3 łyżki oleju 

* Wywar z warzyw :
  • 2l. wody
  • 2 marchewki
  • 1 pietruszka
  • ok. 1/4 średniej wielkości selera
  • pół pora
  • 1 cebula
  • 4 ziarenka ziela angielskiego
  • 2 liście laurowe 
  • 5 ziarenek pieprzu

Składniki wywaru łączymy i gotujemy koło godziny. Po ugotowaniu odcedzamy warzywa.

Do gorącego,czystego wywaru wkładamy wędzony boczek oraz białą kiełbasę i gotujemy na najmniejszym ogniu przez pół godziny. Następnie wyjmujemy mięso i odstawiamy do przestygnięcia na kilka minut. W tym czasie siekamy bardzo drobno cebulę, a do wywaru dodajemy ziarna ziela angielskiego, liście laurowe oraz ziarna pieprzu.
Ugotowany boczek kroimy w kostkę, a kiełbasę w plastry. 

Cebulę i boczek podsmażamy na patelni z rozgrzanym olejem,a pod koniec smażenia dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek.
Zawartość patelni i pokrojoną kiełbasę wrzucamy do wywaru.
Dodajemy chrzan, śmietanę, majeranek i doprawiamy solą i pieprzem.
Na koniec dodajemy zakwas,dokładnie mieszamy i jeszcze przez chwilę gotujemy.


Wesołych Świąt! :)   

9 komentarzy:

  1. Świetny żurek, cudowne podany:) Jestem oczarowana, dzięki za pyszny wpis do mojej akcji na durszlaku :) Wesołego Alleluja!

    OdpowiedzUsuń
  2. dwa razy robiłem.. jeden z lepszych jakie jadłem.. polecam

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo dobre :) boczek od Kani, przyprawy Lidl, smietana Piatnica:)

    OdpowiedzUsuń
  4. 1wszy raz robiłam żurek korzystając z tego przepisu i wyszedł pyszny córka która za zupami nie przepada zajadała 😊 polecam 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. tylko co później z ta cebula ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zrob kapelusz sobie i zaloz na swoj glupi leb.

      Usuń
  6. A ja daję kiełbasę wędzoną wiejską , kminek , przyprawę do żurku Kamisa .jeśli to nie jest zurek świąteczny to nie dodaję chrzanu. Chrzan tarty zawsze można dołożyć do żurku który jest już na talerzu ( jeśli ktoś lubi chrzan).

    OdpowiedzUsuń
  7. Zainspirowała się Twoim przepisem i Żurek wyszedł pyszny, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie wyłączyłam ,czekam chwilkę i próbujemy.

    OdpowiedzUsuń